Nu we weer terug naar kantoor mogen, komen we voor verschillende vragen en problemen te staan. Hoe kun je je medewerkers ondersteunen in de terugkeer? En hoe ga je om met wensen om thuis te blijven werken? Terug naar kantoor vraagt opnieuw een gedragsverandering van je werknemers. Ze moeten weer wennen aan een ander ritme, krijgen weer te maken met reistijd en files en collega’s in de buurt. In dit artikel bieden we je handvaten om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
1. Open het gesprek
Voor sommige medewerkers is op kantoor werken weer vanzelfsprekend. Ze passen zich makkelijk aan de nieuwe werkvorm aan. Voor anderen kan de stap echter groot zijn. Doe daarom geen aannames over hoe je medewerkers omgaan met de verandering. Laat blijken dat je als leidinggevende of HR manager openstaat voor het gesprek over knelpunten en voorkeuren.
2. Breng de wensen in kaart
Voor de ene medewerker was het thuiswerken vermoeiend en saai, terwijl het voor de ander een fijne manier was om flexibel te kunnen werken. Daarom is het zinvol om te weten wat de wensen van je medewerkers zijn in het terugkeren naar kantoor. Willen ze deels thuis blijven werken of juist weer volledig terug naar kantoor? Wanneer je medewerkers zich gehoord voelen en er ruimte is voor hun wensen, worden ze gelukkiger en productiever.
Belangrijk is wel om hierin ook je eigen wensen als leidinggevende mee te nemen. Wat werkt het beste voor je team? Wil je de vergaderingen weer gezamenlijk op kantoor voeren, of werkt hybride net zo goed? Hierin moeten afspraken en compromissen gemaakt worden. Je wilt voorkomen dat je werknemers op kantoor alsnog de hele dag moeten videobellen vanwege collega’s die thuis willen werken.
3. Houd een oogje in het zeil
De overgangsfase naar kantoor kan even wennen zijn en iedereen heeft tijd nodig om weer hun draai te kunnen vinden. Het is daarom belangrijk om zicht te houden op het verloop van deze fase en knelpunten snel op te lossen. Check af en toe in bij je medewerkers met de vraag hoe de terugkeer naar kantoor verloopt en of ze iets missen ten opzichte van het thuiswerken.
4. Prikkels
Gedurende de coronaperiode kregen we fors minder prikkels te verwerken. De overgang naar grotere groepen mensen en kantoor kan hierdoor lastig zijn. Maak de overgang hierin kleiner door rekening te houden met open, gezamenlijke werkruimtes. Laat medewerkers die moeite hebben met de vele prikkels eerst wennen in een rustigere ruimte. Ook radio, telefoons, computergeluiden en kletsende collega’s zijn prikkels. Bouw deze geleidelijk op of maak hier afspraken over met elkaar.
5. Vergroot de voordelen
De voordelen van thuiswerken zijn flink belicht de afgelopen tijd, maar werken op kantoor heeft natuurlijk ook voordelen. Contact met collega’s, fijne werkplekken en werk en privé gescheiden kunnen houden. Benadruk deze voordelen door contactmomenten te faciliteren, samen gezonde gewoontes zoals wandelpauzes vast te houden en een fijne sfeer te creëren.
Meer informatie?
Stress verdwijnt niet zomaar van de werkvloer, maar je kunt er wel preventief en proactief iets tegen doen. Met The Mental Move als partner ben je als organisatie op de toekomst voorbereid.
Tijd om in beweging te komen. Kom erachter hoe jij concreet bij kunt dragen aan een gezonder klimaat binnen jouw organisatie – en ga aan de slag!
"*" geeft vereiste velden aan