1. Opvangen, begeleiden en adviseren van medewerkers
De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers, die ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties ervaren. Ze helpen bij het achterhalen van de kern van het probleem, onderzoeken oplossingen en consequenties, en bieden ondersteuning bij het keuzeproces.
2. Voorlichten en informeren van de organisatie
Onze vertrouwenspersoon draagt bij aan activiteiten gericht op het voorkomen van ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen. Ze maken zich bekend binnen de organisatie, kunnen voorlichtingen verzorgen en gesprekken over gewenst gedrag binnen de organisatie begeleiden.
3. Gevraagd en ongevraagd adviseren van bestuur en management
De vertrouwenspersoon houdt zich alert op signalen met betrekking tot sociale veiligheid en integriteit binnen de organisatie. Ze kunnen het management zowel op verzoek (in de vorm van een jaarverslag) als ongevraagd adviseren over sfeer, werkklimaat, (on)gewenste omgangsvormen en integriteit, altijd geanonimiseerd. Ze kunnen ook meedenken over beleidsadvies.